Jeffrey Linker was bang voor het donker. Tot hij het beest in de bek keek en de duisternis begon te schilderen.

17 februari 2024

Dagblad van het Noorden, Groningen

Leeuwarde Courant, Leeuwarden

Zwart wordt vaak geassocieerd met het duister, en dat roept angst op. Kunstschilder Jeffrey Linker laat in museum Thijnhof in Coevorden zien dat het tot iets moois kan leiden.

Toen Jeffrey Linker nog op de kunstacademie zat, besloot hij voor een project een van zijn fobieën te lijf te gaan: angst voor het donker. Hij keek het beest in de bek door in zijn eentje door een duister bos te lopen. De ervaring die het opleverde werkt nog steeds door in zijn kunst.

Wandelend door het bos besefte Linker, die in Roden woont, dat meer mensen het donkerte als onaangenaam en bedreigend ervaren. Dat heeft met kijken te maken, bedacht hij zich. Dat wat onzichtbaar is, maakt bang en onzeker. Zelf ervaarde hij daarbij ook nog eens een gevoel van eenzaamheid.

Weer in het licht, in zijn atelier, probeert Linker sindsdien het gevoel van eenzaamheid en duisternis vast te leggen in zijn werk. Dat lukt vooral door gebruik te maken van houtskool. Op aquarelpapier zorgt het voor een fluwelig effect en gelaagde diepte. Werken met verf op linnen leidt tot andere resultaten, vooral als hij vlakken schildert. Als de kijker beweegt, komen de vlakken tot leven.

Zwart vierkant op een witte ondergrond

Linker is uiteraard niet de eerste kunstenaar die de duisternis te lijf is gegaan. Beroemd is het schilderij Zwart vierkant op een witte ondergrond , waarmee Kazimir Malevitch in 1917 de wereld opschudde en de deur open zette voor de abstracte kunst. Maar ook de revolutionaire Rus bleek op schouders van anderen te staan.

Zo kende de Franse kunstwereld in de jaren 80 van de 19de eeuw een groep kunstenaars die zich Les Arts Incohérents noemde en exposities organiseerde met schilderijen die toentertijd niet serieus werden genomen. Een van die schilderijen was Negergevecht in een kelder ‘s nachts van de dichter Paul Bilhaud.

Nu kijken we vreemd op van een kunstwerk met zo’n titel, maar de grap van Bilhaud kreeg een serieus staartje. Sommige kunsthistorici beschouwen het kelder-schilderij tegenwoordig als het allereerste dat is opgebouwd uit één kleur. Of dat correct is, is een tweede. Feit is dat na Bilhaud nog vele monochromen zijn gemaakt.

Accepteer het onzekere en onzichtbare

Linker werkt derhalve in een traditie die ver teruggaat. Wat hij in museum Thijnhof laat hij zien, is dat het afwisselende kunst kan opleveren. Sommige van de werken verwijzen naar de geometrisch kunst van Malevitch. Anderen roepen Mark Rothko in herinnering, hoewel die vooral bekend werd door het combineren van monochromen op één doek.

De presentatie in Coevorden is klein, maar fijn en gaat gepaard met uitstekende zaalteksten. Een van de teksten vertelt hoe Linker zichzelf van zijn fobie wist te genezen. Door de overgave aan zijn angst, door het accepteren van het onzekere en onzichtbare, is hij gaan inzien dat het duister niet alleen eenzaamheid, maar ook een gevoel van veiligheid en geborgenheid kan geven.

Alsof dat niet genoeg is, heeft Linker nog een ander advies, geschikt voor alle kijkers: het is belangrijker werk te ervaren, dan het te begrijpen. Als je je overgeeft, gebeurt er iets, weet Linker. Als je went aan de afwezigheid van licht kun je in het donker de rijkdom van de duisternis ontdekken.

Thijnhof start het jaar met een bijzondere expositie

04 januari 2024

Coevordernieuws, Coevorden

Coevorden – Museum Thijnhof aan de Gasthuisstraat gaat in het nieuwe jaar weer open op vrijdag 12 januari. Die dag wordt een nieuwe expositie geopend met werk van Herman van Hoogdalem, Jeffrey Linker en Jowan Remmig. Gastspreker is kunstenaar Hans Hoekstra. De inloop is vanaf 15.30 uur, de opening is om 16.00 uur. De expositie duurt tot en met zaterdag 30 maart.

Leven en sterven met dementie

Herman van Hoogdalem maakt portretten in woord en beeld van mensen die leven met dementie. Samen met hun geliefden worstelen ze met vragen als ‘Wanneer is het moment dat ik niet meer verder wil, hoe zorg ik dat ik niet te laat ben, mag ik dit mijn partner wel aandoen?’ Huisarts Constance de Vries en kunstenaar Herman van Hoogdalem keken en luisterden. Zij als behandelend arts, hij als portrettist en interviewer. Ze vonden elkaar in hun wens deze mensen een stem en een gezicht te geven. ‘Mag ik gaan’ is een installatie van op transparant papier geschilderde portretten en een documentaire van Wijnand van Velzen. Het is ook de titel van het boek, vormgegeven door Peter Boersma, waarin alle portretten en interviews (hertaald door Ieta Berghuis) staan.

Zwarte draad

Door het werk van Jeffrey Linker loopt geen rode, maar een zwarte draad. De leidraad in zijn werk is namelijk het donker, het zwart. Jeffrey onderzoekt dit donker op verschillende formaten, met verschillende media, op het platte vlak en in ruimtelijke objecten. Houtskool, verf, giethars zijn de materialen waarmee hij werkt. Houtskool heeft vooralsnog zijn voorkeur, het biedt hem een grote mate van vrijheid en hij kan er een effect van fluweel en gelaagde diepte mee scheppen. Als Jeffrey met verf werkt, vult hij hele vlakken met één specifieke behandeling of verftype. Deze vlakken onderscheiden zich van elkaar, door de manier waarop het licht er op valt. Als de beschouwer beweegt, beginnen deze vlakken tot leven te komen en begint de diepte zich te vormen.

Veelzijdig

Jowan Remmig is een veelzijdig kunstenaar die zich niet laat begrenzen door één bepaalde discipline. Hij verzamelt de meest uiteenlopende voorwerpen, variërend van vogelbotjes tot oude teksten, die hem inspireren tot het creëren van een kunstwerk. Hij maakt collages, etsen, steendrukken en werken in olieverf en combineert deze technieken. Structuur en herhaling zijn twee hoofdbegrippen in zijn werk. In deze expositie presenteert hij een serie fotowerken. Momenteel is hij bezig met een combinatie van ornithologie en taxidermie.

Naast de expositie is de vaste collectie te zien met werk van Kees Thijn (oprichter museum, overleden op 8 januari 2023), Jan van den Brink, Marieke Geerlings en Herman Kolker.

Museum Thijnhof is vanaf vrijdag 12 januari geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Bewoners crisisopvang werken aan eigen tentoonstelling

22 juni 2022

LEEK – Vrijdagmiddag bezochten zo’n 65 bewoners van de crisisnoodopvang in de Topsporthal in Leek Museum Nienoord. Niet om een expositie te bewonderen, maar om zelf aan de slag te gaan met penselen en verf. Op uitnodiging van museumdirecteur Geert Pruiksma. Die vond dat de vluchtelingen wel een beetje afleiding konden gebruiken. Pruiksma bedacht een ‘reizende tentoonstelling’. De vluchtelingen maakten portretten, aangezichten van de borg en stillevens onder begeleiding van Jeffrey Linker en Jan Pekelder. De kunstwerken werden om 16 uur opgehangen als in een heuse tentoonstelling. Streetdancer en spreker Benna Mensah, zelf zoon van vluchtelingen uit Angola, opende de tentoonstelling met een dansvoorstelling. Om 17 uur eindigde de tentoonstelling alweer want: de makers mogen hun kleurrijke kunstwerken mee naar huis terugnemen. Om de noodopvang mee op te fleuren. Een reizende tentoonstelling dus, zoals de makers zelf!

De Krant, Leek

Artikel kleintje Cultuur

12 juni 2022

De Krant, Leek

Verkuno presenteert XS small

05 april 2016

RODEN – In K38 werd vrijdagavond de door Verkuno geïnitieerde tentoonstelling XS (extra small) geopend. De opening werd ondersteund door Modelspoorclub Pieterse ‘Thomas de Trein en vriendjes’. De tentoonstelling laat werk zien van 24 kunstenaars: twaalf leden van Verkuno en twaalf gasten die werk maakten niet groter dan 12x12x12. Het gaat dan om losse werkjes of een serie; getekend, geschilderd, geplakt, geboetseerd, getimmerd, geëtst of gefotografeerd. Te zien is werk van Alfred Oosterman, Aline de Jonge, Ansje van den Muyzenberg, Arien de Groot, Eva Klipp, Hans Hage, Hans van der Veen, Harriet Geertjes, Hennie Dijk, Ineke Boschloo, Jeffrey Linker, Joan Bruggink, Joke Klaveringa, Leo van den Herik, Loes Wouda, Marjan Cornelius, Marleen van Engelen, Maryke Wiegers, Oars en Anders, Peter de Vis, Rianne Kooijman, Thea Hoek, Willem Corsius en Yvonne Dollee.

De Krant, Roden.

Artikel rondje cultuur

09 februari 2016

De Krant, Roden.

‘Een tast in het duister’ is het motto van beeldend kunstenaar Jeffrey Linker

RODEN – Maar liefst 300 (!) vierkante meter telt de galerie met daarachter enigszins afgescheiden het atelier dat de 31-jarige Jeffrey Linker in het pand, grenzend aan de achterkant van de Aldi (aan de grote parkeerplaats aan de Touwslager), sedert december vorig jaar in gebruik heeft. Het was voorheen magazijn van C-1000. “Ik fungeer hiermee ook een beetje als anti-kraakwacht,” zegt de in Leek geboren maar in Roden opgegroeide beeldend kunstenaar die de gigantische ruimte samen met zijn ‘kunstzuster’, fotograaf en videospecialist Aline de Jonge – ze kennen elkaar van hun studie aan de Academie Minerva- voorlopig als zijn creatieve domein mag beschouwen. “Uiteindelijk zal de ruimte vermoedelijk toch weer voor commerciële doeleinden worden gebruikt,”zegt hij. “Maar voor de komende tijd zijn we hier erg blij mee. We gaan het atelier ook nog verder ‘invullen’, er komt een doka en een video-installatie en we willen er workshops en tekenlessen gaan geven. En wie weet kunnen we in het voorste gedeelte buiten onze eigen exposities in de toekomst ook gastkunstenaars toelaten. Genoeg plannen en ach, we zien verder wel.”

Tekenen en schilderen doet Jeffrey Linker al sinds zijn jonge jaren. “Ik was zo lang ik me kan herinneren altijd creatief bezig; tekenlessen heb ik als kind al gehad van Nel Dekker in Leek. Nee, die creativiteit zit niet in mijn naaste familie, kennelijk ben ik op dat gebied een uitzondering. Na de basisschool ging ik eerst naar het vmbo, ik ben als uitvoerend kunstenaar een laatbloeier. Maar ik wilde creatief verder, vandaar dat ik uiteindelijk koos voor een opleiding aan de Academie Minerva in de stad Groningen. Daar rondde ik de opleiding docent beeldende kunst en vormgeving af. Ik ben nu parttime docent aan de Lindenborg in Leek en werk tevens als stoffeerder annex verkoper bij de woninginrichtingzaak Rodeo in Roden. Want van mijn gekozen kunstenaarschap kan ik niet leven. Nog niet, in ieder geval. Maar het is – ondanks dat ik mijn huidige werkzaamheden best leuk vind – wel mijn ultieme doel om op termijn als autonoom kunstenaar fulltime mijn brood te verdienen. Nu ben ik druk doende om me op dat terrein verder te ontwikkelen.”

Jeffrey Linker licht toe: “Ik ben me vooral gaan focussen op grote houtskool tekeningen. Zwart, dat voor mij een echte kleur is, fascineert me in hoge mate. Ik noem deze ontwikkeling heel toepasselijk ‘een tast in het duister’. Om juist daarmee in al zijn facetten te experimenteren geeft me een kick. Ik ‘verf’ met houtskool soms wel zeven of acht lagen over elkaar, waardoor je een uniek drie dimensioneel effect krijgt. Op sommige plekken is het papier waarop ik werk, (300 grams aquarelpapier; red.) vrijwel geheel verzadigd door het houtskool. Ik houd van grote werken (in de galerie hangen een paar pracht exemplaren; red.) maar schuw ook het kleinere niet. Onderschat mijn stijl niet, met houtskool is het hard werken, hoor,”besluit Jeffrey zijn korte uitleg.

Als tussendoortje meldt Linker nog, dat hij zich ook als jurylid bij de door Volksvermaken georganiseerde Rodermarktparade verdienstelijk maakt, maar al snel vertelt hij geëngageerd verder over zijn werkwijze: “Voordat ik aan het echte werk begin, heb ik thuis al tal van schetsen gemaakt van hoe het er eventueel uit kan gaan zien. Maar als ik vervolgens in het echt bezig ben, komt het regelmatig voor dat ik dan toch nog veranderingen aanbreng. Ik ben perfectionist en niet snel tevreden. Ik streef naar een overweldigend effect.”

Dat is aan het werk dat hij in zijn galerie heeft hangen, goed te zien. “Zwart is voor mij de mooiste kleur om mee te werken,”zegt hij nogmaals. “Je kunt er alle lichtschakeringen in aanbrengen, dat vind ik echt goddelijk, ik heb er een fascinatie voor. Zoals ik nu werk geeft me een vorm van gemoedsrust maar dat heeft met depressiviteit niets te maken. Ik ben juist een optimist. Wie mijn tekeningen bekijkt, zal dat ook kunnen beamen.”